onsdag 30. mars 2011

Strikket ball

I dag har jeg vært flink og vasket taket på stua. Etterpå slappet jeg av med en liten strikking. En liten ball som mine hunder kunne få leke med. Det var fort unnagjort, og resultatet ser du her:
P1010731
Måtte jo se om ballen falt i smak, så Oscar fikk prøveleke med den straks den var ferdig. Den ble populærSmilefjes
P1010735
Oppskriften på denne ballen var enkel:
La opp 33 masker med en farge. Strikket en omgang rett. Neste omgang strikket jeg 18 masker, snudde, strikket 3 masker, snudde strikket 6 masker. Med andre ord så strikket jeg 3 masker ekstra for hver gang jeg snudde. Dette gjentok jeg til alle maskene var strikket. Strikket en omgang rett over alle maskene til slutt.
Skiftet farge og strikket en omgang rett med den nye fargen og gjentok strikkemønsteret fra forrige stripe.
Strikket i alt 12 slike “serier” før jeg felte av, sydde sammen, men lot åpningen på den ene toppen være igjen. Fylte med vatt, og sydde igjen toppen. Og vips, så hadde vi fått en perfekt leke.
En slik ball kan sikkert fylles med andre ting også, tenker da på ris eller noe i den dur. Spørs jo hva den skal brukes til. Med mindre masker vil den jo også bli en flott katteleke, da gjerne med en lang heklet snor festet i toppen.

1 kommentar:

  1. Tusen takk for oppskrift! �� Leita lenge etter noe jeg kunne lage til hunden min som er lett for en nybegynner. Ble bra påskeaktivitet på hytta ��

    SvarSlett